"Varför?" - "What's in it for me?"


Ibland borde man nog stanna upp och ställa sig själv en enkel fråga: Varför? Den är enkel på så vis att det är lätt att ställa den, men svaret är inte alltid lika enkelt.

Typen och kvalitén på frågorna och svaren kan ju såklart variera enormt. Det kan handla om små och egentligen obetydliga frågor som "Varför köpte jag den där godisbiten?" eller "Varför åkte jag precis bil till jobbet?". Frågorna kan också bli mycket mer avancerade och ibland till och med så pass svåra att man inte har svar på dem. "Varför har jag fortfarande samma jobb som för 10 år sedan?", "Varför bor jag fortfarande kvar i samma lägenhet?", "Varför bor jag ihop med den där killen/tjejen?" eller kanske den stora frågan "Varför lever jag?". Det är bara en själv som sätter gränserna för vilka frågor man kan ställa. Det fina i kråksången är ju att det är du, bara du, som får höra frågan. Dessutom är det också bara du som får höra svaret. Det innebär ju, att det finns egentligen inga risker med att ställa en sådan fråga till sig själv. Ibland kanske man får precis det svar man förväntat sig. Men i bästa fall så får man inget svar eller ett oväntat svar. Svaret på frågan som du själv kom på och ställde till dig själv var inte det du förväntat dig? Hur kunde det hända, borde man inte veta vad svaret är redan innan man frågat? Nej, jag tycker det är helt okej att få ett oväntat svar. Det är också helt okej att inte få något svar alls. Men då tror jag det är bra att också identifiera vad det var som gjorde att det blev så.



Men då undrar man, vad ger det då för resultat att ställa dessa Varför-frågor till sig själv? Dels så kan det ju vara fördelaktigt att veta vad man skulle svara om man skulle få den frågan av någon i ens omgivning. Men det är inte alls därför man ska ställa frågorna. Frågorna borde man ställa enbart för att man med hjälp av svaren kan se vad man kan göra för att förbättra läget. Vad kan jag göra för mig själv, för att jag ska få ett bättre liv? Eller kanske till och med för att min omgivning ska få det bättre? Har man svar på sin fråga så kan man ju utgå från det svaret för att eventuellt kunna förbättra läget. Har man inget svar alls, så kommer den naturliga följdfrågan: "Varför har jag inget svar?". Finns det inget svar så kanske frågan är helt felaktig och missriktad, eller så kan man hitta bitar att ändra på. Detta leder till personlig utveckling!

Det ska sägas direkt, jag är ingen guru när det gäller personlig utveckling. Jag jobbar för fullt med min egna personliga utveckling vilket jag själv tycker har gett goda resultat det senaste halvåret. Jag har inte gjort allt arbete själv utan jag hade turen och fick en kickstart av Helena som har blivit en av mina största förebilder. Att jag träffat henne är jag evigt tacksam för, det har gett mig så enormt mycket. Jag har fått mer energi att lägga på att försöka utveckla mig själv, att bli den jag vill vara. Viljan att ha mer, suget att göra mer än att bara luta mig tillbaka och vara nöjd. Det är inte alltid rätt att bara vara nöjd!

Vill man han någonting här i livet så ska man inte luta sig tillbaka och förvänta sig att någon annan fixar det åt en. Istället borde man se till att ta tag i saker och ting, själv göra allt man kan för att få det så som man vill ha det. Om man själv inte lägger energi på att göra livet så som man vill ha det, varför skulle då någon annan vilja investera tid och energi på att hjälpa dig?

Nu låter det här kanske dumt när det kommer från mig, med tanke på att jag oftast är ganska osjälvisk av mig, men jag tror att man måste vara mer självisk och tänka mer på sig själv. Innan man gör något, tänk "What's in it for me?". Vad får jag ut av detta? Är det värt det? Kan det slå tillbaka senare? Som sagt så är jag inte så självisk av mig och förespråkar såklart också en ganska osjälvisk anda här i livet. Men det gäller nog att akta sig så man inte faller i någon fälla, för det finns nog många fällor att ramla ner i när det gäller att vara osjälvisk. I slutänden kanske man sitter med ett liv som man själv inte ens vill ha, bara för att man skulle försöka göra någon annans liv bättre?

Så dagens uppmaning till alla, ställ frågor till er själva. Förstår om ni är lite kalla i kläderna så jag ska hjälpa er med första frågan..... "Varför sitter jag och läser den här bloggen?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0